O întrebare și mai potrivită ar fi: “ CUM știu că am contabilul potrivit?”, deoarece într-o accepțiune antreprenorială sănătoasă se știe că succesul unei afaceri ține, nu doar de o idee vizionară și de un management inspirat, ci și de un contabil bun care să fie capabil să țină pasul cu toate solicitările acționariatului, pe de o parte și schimbările legislative, pe de altă parte.

*Ne vom referi la termenul general de contabil, incluzând în această categorie și doamnele contabile.

Alegerea contabilului este la fel de importantă precum alegerea unui partener de afaceri, acesta fiind capabil să ofere comfortul de care are nevoie un administrator de firmă prin sfaturi și îndrumări decente, pe măsură ce afacerea crește.

Atunci când se începe colaborarea cu un contabil sunt luate în considerare mai multe aspecte, respectiv: experiența acestuia, capacitatea de a livra rezultatele la timp și onorariul pe care acesta îl solicită. Acestea sunt considerate în Behavioral Economics (Economiile Comportamentale) elemente de mecanică și au un impact asupra deciziilor de moment.

Antreprenorii cu experiență știu că în alegerea unui contabil trebuie să se țină cont și de alte elemente la fel de importante, precum evoluția preconizată a firmei, viteza de luare și implementare a deciziilor, dar și rezistența la stres, atitudinea contabilului, comportamentul acestuia și altele. Aceste elemente le numim psihologice și au o importanță mai mare decît cele de natură mecanică, ele având impact asupra deciziilor pe termen lung.

Poate că unul dintre motivele pentru care la un moment dat un colaborator sau chiar un angajat contabil nu mai corespunde cerințelor, este pentru că nu s-au luat în calcul din start factorii amintiți mai devreme.

De aceea este extrem de important să ținem cont, nu doar de competențele contabiului, ci și de atitudinea, comportamentele, valorile și modul de a acționa al acestuia. Tot acest “pachet” uman poate duce la o colaborare anevoioasă sau la una fluidă.

În acest sens este bine ca, înainte de a vă decide asupra colaborării cu un contabil, să luați în calcul mai multe discuții cu acesta, astfel încât să vă puteți da seama dacă alegerea pe care o faceți este o rezolvare pe termen scurt sau pe termen lung.

Așa cum într-o căsnicie două persoane sunt diferite, la fel și în cazul parteneriatului cu un contabil se pot întâlni personalități diferite. Dacă acestea sunt compatibile, colaborarea este fluidă și fructuoasă pe termen lung.

În rândurile următoare vă invităm să recapitulați alături de noi câteva tipologii comportamentale cu scopul de a descoperi în ce măsură există o compatibilitate între dumneavoastră și contabilul pe care l-ați ales sau urmează să îl alegeți.

Începem cu cel mai popular temperament: SANGVINICUL – acesta fiind un extrovert, sociabil și deschis de aceea este și ușor de agreat. Oamenii îl plac și se simt comfortabil în preajma lui, cu atât mai mult cu cât este foarte atent la nevoile celorlalți. Din păcate se plictisesc destul de repede și sunt ușor de distrat de la aspectele care cer disciplină și rutină. Din acest punct de vedere dacă veți întâlni (puțin probabil) un asemenea temperament într-o postură “contabilicească” nu ar fi rău să-i testați abilitățile de organizarea și capacitatea de a respecta termenele limită.

La polul opus sangvinicului se regăsește MELANCOLICUL – care este potrivit pentru activități care necesită rezolvarea problemelor sau descoperirea unor soluții creative. Minuțioși din fire sunt foarte atenți la detalii și vor găsi „ acul în carul cu fân”. Au standarde înalte și sunt perfecționiști. Temperamentul melancolic reprezintă o combinație reușită pentru un antreprenor sangvinic căruia îi lipsește această meticulozitate. Însă acesta trebuie să fie atent, deoarece melancolicul este foarte sensibil și suferă dacă munca sa este desconsiderată.

Al treilea temperament, COLERICUL – este puternic, dur și agresiv. Cu o tendință clară de a-i domina pe ceilalți, la finalul zilei au o singură dorință: treaba să fi fost făcută. Motto-ul lui: făcut este mai bine decât perfect. Din cauza aceasta un client coleric se va lovi de perfecțiunea contabilului melancolicului, care nu vrea ca lucrurile să fie „ doar făcute”. Ele trebuie să fie perfecte. Colericul, din păcate, are tendința de a spune tot ceea ce-i trece prin minte și nu în cea mai blândă manieră posibilă. De aceea poate să frângă foarte ușor personalitatea melancolicului. Fiecare dintre ei trebuie să conștientizeze punctele forte ale celuilalt și anume abilitatea colericului de a face lucrurile repede (chiar dacă uneori poate părea nerezonabil), precum și capacitatea melancolicului de a lucra la elementele de detaliu.

Cel din urmă, dar nu mai puțin important este temperamentul FLEGMATIC care este cel mai calm și mai împăciuitor dintre cele patru temperamente. Sunt oamenii care gândesc întotdeauna înainte să spună ceva și atunci când situațiile par să fie de necontrolat, ei sunt capabili să rămână calmi și să propună soluții viabile. Poate, tocmai de aceea un contabil flegmatic va părea că nu face nimic, pentru că abia i se simte prezența. În combinație însă cu temperamentele mai vulcanice, va face față cu brio pentru că nu ia lucrurile personal și le duce la bun sfârșit.

Deși sunt prezentate succint, tipurile de personalitate pe care le avem nu sunt pure 100%. Cu alte cuvinte avem puțin din fiecare, dar se remarcă predominanța unuia dintre temperamente. Tocmai de aceea este bine să ținem cont, inclusiv atunci când ne alegem o colaborare cu un contabil, de aceste elemente.

În final, fiecare dintre persoanele angrenate într-o asemenea colaborare are așteptări de la cealaltă. Dacă ele nu sunt îndeplinite aceasta nu înseamnă neapărat că una dintre persoanele implicate în sistemul de comunicare nu face ceva bine, ci pur și simplu poate că lipsesc câteva elemente de acordaj între cele două temperamente. Acestea pot fi realizate printr-o banală conștientizare a modului în care fiecare se raportează la celălalt. Acestea pot fi lămurite de la bun început prin întrebări de tipul: „ Ce așteptări aveți de la colaborarea cu noi?”, „ Ce anume nu vreți să se întâmple în colaborarea dintre noi?”, „Ce înseamnă pentru dumneavoastră o colaborare eficientă?”, etc.

Eforturile de ambele părți, antreprenor și contabil deopotrivă în a răspunde cât mai specific la aceste întrebări, vor seta un cadru de colaborare bine determinat și lipsit de expectanțe eronate, astfel încât relația să fie de lungă durată și presărată cu obiective realizate cu succes.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.