fbpx

Conceptul de gestionare a timpului sau Managementul timpului

Publicat de Blidariu Grup pe

Timpul pierdut nu se mai recuperează niciodată.
Benjamim Franklin

Timpul este mersul înainte continuu și nedefinit al existenței și al evenimentelor care apar într-o succesiune. Privit că măsurarea distanţei dintre evenimente, timpul este ireversibil din trecut, prin prezent, spre viitor.

Timpul este considerat cel mai important factor generator de stres, având efect motivator în combinaţie cu nemulţumirea profesională. De asemenea poate fi asociat cu diferite afecţiuni medicale precum hipertensiunea, hipercolesterolemia şi îmbătrânirea prematură.

Ce este managementul timpului?

Managementul timpului sau Time Management cuprinde un set de principii, aptitudini şi sisteme folosite pentru a controla perioada de timp utilizată pentru îndeplinirea unor activităţi specifice şi are scopul de a îmbunătăţi productivitatea muncii.

Managementul timpului se reflectă prin eficienţa personală la locul de muncă, fiind esenţial pentru performanţă într-o funcţie de conducere. Dobândirea aptitudinilor necesare în gestionarea timpului pot influenţa pozitiv: stabilirea priorităţilor şi conturarea unei imagini asupra sarcilor de lucru, comunicarea în interiorul echipei, dezvoltarea creativităţii, adaptarea cu uşurinţă la schimbări, eficientizarea timpului disponibil şi îndeplinirea cu succes a obiectivelor. 

Un mod defectuos de gestionare a timpului, poate determina consecinţe nedorite asupra activităţii, cum ar fi: nerespectarea termenelor limită, flux de lucru şi comunicare ineficientă, calitate slabă a muncii şi nivel crescut de stres.

Metode de gestionare eficientă a timpului

Time management presupune un set de reguli care trebuie respectate: stabilirea unei rutine zilnice, valorificarea momentelor de randament maxim şi stabilirea pauzelor pentru momentele de energie scăzută, respectarea termenelor limită, rezolvarea situaţiilor importante, omiterea chestiunilor neimportante şi gruparea activităţilor similare.

Managementul timpului se bazează pe autodisciplină.  În acest sens, este utilă cunoaşterea efectivă a modului în care se petrece timpul pe parcursul unei zile. În acest sens, o metodă utilizată poate fi jurnalul de activitate, în care se notează  fiecare activitate în parte.

Pentru a eficientiza timpul petrecut în cadrul activităţilor zilnice, este necesară: eliminarea activităţilor care nu intră în fişa de lucru, programarea sarcinilor dificile pentru perioadele zilei cu randament maxim şi reducerea numărul de schimburi între sarcini diferite (gruparea activităţilor similare).

Stabilirea obiectivelor este un instrument valoros în time management prin faptul că ajută la selectarea direcţiei acţiunilor şi evaluarea progresului pe parcurs. Regulile acestei metode se referă la: alegerea unor obiective motivante, specifice, măsurabile şi bine definite, tipărirea pe hârtie a obiectivelor propuse, realizarea unui plan de acţiune detaliat în etape de lucru, concentrare şi consecvenţă asupra îndeplinirii acestora.

Prioritizarea sau ierarhizarea activităţilor presupune stabilirea sarcinilor şi rezolvarea acestora în funcţie de importanţa lor, pentru a reduce stresul şi a avea succes. A fi eficient nu înseamnă neapărat a fi productiv, însă dacă munceşti din greu şi eşti organizat înseamnă că eşti eficient.

Planificarea în time management se referă la realizarea priorităţilor şi obiectivelor identificate anterior, în funcţie de timpul avut la dispoziţie. Planificarea ajută la utilizarea eficientă a timpului, păstrarea timpului în plus pentru evenimentele neaşteptate şi reducerea stresului produs de volumul mare de muncă. Timpul suplimentar rămas poate fi folosit pentru a planifica rezolvarea sarcinilor prioritare şi îndeplinirea obiectivelor personale. 

Timpul este cea mai preţioasă resursă deoarece nu poate fi cumpărat, stocat sau mărit. Succesul depinde în mare măsură de utilizarea corectă a timpului. Prin managementul timpului sau Time Management se înţeleg modalitățile de organizare a timpului, astfel încât acesta să poată fi uşor gestionat. O împărţire eficientă a timpului, va spori randamentul personal şi productivitatea muncii, iar timpul liber rămas va fi în creştere


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.