fbpx

Gestionarea situaţiilor de criză

Publicat de Blidariu Grup pe

Ce reprezintă o situaţie de criză?

Situaţia de criză face referire la o schimbare de direcţie în evoluţia unui eveniment, a unei activităţi sau a unor relaţii datorită unui ansamblu de cauze, de la cele economice, la cele de natură psihosocială. 

Ce este managementul situaţiilor de criză?

Managementul situaţiilor de criză constă în realizarea unei acţiuni specializate şi foarte complexă, dirijată pe mai multe planuri (economic, politic, militar, social, religios etc.) cu scopul de a diminua şi de a menţine sub control efectele negative.

Astfel, managementul eficient al crizei permite unei organizaţii să-şi maximizeze şansele şi să reducă pericolele cu care se confruntă.

Cum se pot gestiona situaţiile de criză?

Situaţiile de criză trebuie gestionate adecvat, într-o manieră flexibilă şi operativă. Cu toate că sunt diferite din multe puncte de vedere (al locului de apariţie şi manifestare, al domeniului de activitate, al nivelului de manifestare sau al duratei), se poate ţine cont de câteva principii şi etape esenţiale în managementul situaţiilor de criză: 

· Elaborarea operativă a deciziilor 

Este bazată pe cunoaşterea cauzelor generatoare, cunoaşterea prevederilor legislative în domeniu, pregătirea resurselor disponibile, adaptarea modalităţilor de acţiune la condiţiile şi particularităţile fiecărui caz, astfel încât efectele să fie cât mai mari, iar pierderile umane şi materiale cât mai mici. Deciziile trebuie elaborate de către o echipă managerială şi gândite din punct de vedere strategic.

· Consultanţa şi planificarea

Presupune luarea în calcul a experienţei specialiştilor şi responsabililor în domeniu pe situaţii asemănătoare, anticiparea şi pregătirea unor posibile evenimente, generatoare ale situaţiei de criză. De asemenea, este importantă anticiparea efectelor acţiunilor planificate şi aplicate, pentru ca acestea să nu conducă la o amplificare a situaţiei de criză.

· Obţinerea informaţiilor

Planurile întocmite din timp sunt benefice în procesul de pregătire şi antrenare a echipei manageriale, precum şi a membrilor participanţi. Cu toate acestea, ele trebuie adaptate în permanenţă la situaţia prezentă şi ţinând cont de noile informaţii în domeniu.

· Coordonarea activităţilor

Presupune distribuirea informaţiilor necesare tuturor factorilor interesaţi şi implicaţi în situaţia de criză, astfel încât aceştia să îşi poată îndeplini atribuţiile în condiţii optime. 

· Informarea publicului

Este o cerinţă managerială cu efecte deosebite asupra dinamicii situaţiei de criză. Informarea publicului intră în atribuţiile echipei manageriale, care trebuie să facă distincţie între informaţiile furnizate pe scară restrânsă (doar unor anumite categorii de persoane) şi cele furnizate pe scară largă (destinate publicului larg).

· Asumarea răspunderilor

Trebuie înţeleasă în sensul că situaţiile de criză se rezolvă printr-o atitudine fermă, realistă şi responsabilă, în care se pune accent pe respectarea intereselor comune, chiar dacă un număr redus de persoane sunt supuse unor restricţii.

Important! Gestionarea situaţiilor de criză reprezintă o activitate extrem de complexă ce implică, atât capacitatea de anticipare a crizelor, realizarea unor scenarii de ţinere sub control a variabilelor şi rezolvarea situaţiilor, cât şi un răspuns rapid la apariţia crizei.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.