Importanța unui Coach într-o organizație
Publicat de Florela Blidariu pe
Probabil că te-ai aflat cel puțin o dată în cariera ta într-o situație în care ți-ai spus că nu ai nici o soluție. La un moment dat ai decis să-ți împărtășești „dilema” cu o altă persoană care ți-a adresat o întrebare. Răspunsul tău instantaneu: „Hm! Nu m-am gândit la asta!”
Foarte pe scurt cam asta face un coach, indiferent că lucrează cu mai mulți angajați dintr-o organizație sau direct cu CEO-ul sau administratorul ei.
Un coach este o persoană care te va provoca în permanență cu întrebări care te vor ajuta să vezi și să gândești situațiile dintr-o altă perspectivă.
O explicație generică a Coaching-ului Organizațional îl definește ca o practică destinată realizării obiectivelor strategice, dezvoltării leadership-ului și completează schimbările de cultură organizațională în cadrul căruia sunt implicate cel puțin două persoane: coach-ul (specialistul în activitatea de coaching) și coachee-ul (persoana care a solicitat procesul de coaching)
Studiile au arătat că în organizațiile în care angajații beneficiază de coaching, aceștia se simt apreciați, susținuți și se implică mai mult și rămân în cadrul organizației pentru o perioadă mai lungă de timp. Cu alte cuvinte s-au înregistrat creșteri semnificative în nivelul de motivație și de retenție a personalului.
Într-o organizație pot fi regăsite mai multe tipuri de coaching și fiecare dintre ele are propriile avantaje.
Stilul de LEADERSHIP PRIN COACHING este maniera cea mai eficientă de conducere a oamenilor, pe care managerii ar trebui să o îmbrățișeze. Trăim într-o societate în care stilul directiv nu se mai aplică noilor generații de angajați. Aceștia, pe lângă beneficiile salariale, caută stabilitate, echilibru, suport și, chiar inspirație, la locul de muncă.
Acest tip de leadership presupune identificarea punctelor forte ale angajatului, planificarea de obiective clare pe termen scurt și mediu, precum și oferirea de suport și feedback.
Daniel Goleman (părintele Inteligenței Emoționale) susține importanța unui dialog permanent în care fiecare dintre părți știe la ce anume să se aștepte, iar coachee-ul știe că managerul (coach-ul) are în vedere dezvoltarea sa.
COACHING-UL DE ECHIPĂ implică crearea unui cadru în care sunt implicați mai mulți angajați care împărtășesc un obiectiv comun. Avantajul constă în faptul că permite creșterea întregii echipe, se desfășoară pe o perioadă mai lungă de timp și are la bază construirea de abilități și competențe pe termen lung.
Coaching-ului de echipă îmbunătățește performanțele echipei, etapele proiectului sunt implementate mai rapid, iar membrii echipei se susțin pe durata procesului.
Cel de-al treilea tip de coaching este COACHING-UL EXECUTIV, în cadrul căruia se lucrează individual cu factorii de decizie din cadrul organizației. Acesta are o multitudine de avantaje:
- Îmbunătățirea abilităților personale
- Îmbunătățirea echilibrului dintre viață și profesie
- Îmbunătățirea capacității de decizie
- Îmbunătățirea planificării
- Creșterea încrederii
- Îmbunătățirea comunicării
- Creșterea nivelului de auto-conștientizare
Mai puțin cunoscut la noi este PEER COACHING-ul. Acesta practic este un proces de coaching care se desfășoară între două sau mai multe persoane relativ egale ca poziție și responsabilitate în cadrul organizației. Este un proces bazat pe încredere în cadrul căruia persoanele implicate discută despre practicile curente, reflectă asupra lor, asupra modului în care pot fi îmbunătățite, împărtășesc idei, se învață unul pe altul, conduc sesiuni de cercetare sau rezolvă problemele de la locul de muncă.
Există două avantaje majore la peer coaching:
- Rafinarea și expandarea cunoștințelor tuturor
- Crearea unui climat de colegialitate.
În cadrul acestui tip de coaching, sesiunile nu sunt facilitate de un coach extern (ca în cazul coaching-ului de echipă), ci direct de către participanți. Rolurile sunt schimbate în permanență: cei care adresează întrebările și conduc ședința se erijează în coach, urmând ca apoi, când sunt puși în situația de a accesa resurse, să devină coachee.
Indiferent de tipul de coaching care se practică, toată lumea are avantaje și toată lumea câștigă.
Coaching-ul aplicat nu doar la nivel organizațional, ci și individual, s-a dovedit în ultimii 40 de ani a fi unul dintre cele mai eficiente instrumente în trecerea de la PROBLEMĂ la RESURSE.
Iva Berghmann
Business Executive Coach & Trainer
Date de contact
Website: https://www.iva-berghmann.com
Email: iva@iva-berghmann.com
Telefon: +40 746 017 449
Facebook Page: https://www.facebook.com/IvaBerghmannPage/
Instagram Page: https://www.instagram.com/ivaberghmann/
LinkediIn Page: https://www.linkedin.com/in/iva-berghmann-4541852a/
0 comentarii