Înscrierea organizaţiilor neguvernamentale în registrul entităţilor/ unităţilor de cult începând cu 01.04.2019
Publicat de Florela Blidariu pe
În baza Legii nr. 30/10.01.2019 pentru aprobarea OUG nr. 25/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare (Monitorul Oficial nr. 44/17.01.2019), organizaţiile neguvernamentale se pot înscrie la ANAF în Registrul entităţilor/unităţilor de cult, începând cu 01.04.2019.
Pasul 1 – Informaţiile prevăzute în Registru
Registrul este public, potrivit legii şi poate fi accesat pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa https://www.anaf.ro/RegistrulEntitatilorUnitatilorCult/.
Registrul cuprinde următoarele informații:
- denumirea entității/unității de cult;
- codul de identificare fiscală;
- adresa domiciliului fiscal;
- data înscrierii în registru;
- data radierii din registru;
- informații privind înscrierile și radierile în/din registru.
Prin OPANAF nr. 819/19.03.2019 (Monitorul Oficial nr. 223/22.03.2019) s-au aprobat procedura de organizare a Registrului şi formularele necesare acestuia.
Pasul 2 – Condiţiile impuse la înregistrare
Entitatea/Unitatea de cult se înscrie în registru dacă, la data depunerii cererii, îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- desfășoară activitatea în domeniul pentru care a fost constituită;
- a îndeplinit toate obligațiile fiscale declarative prevăzute de lege;
- nu are obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile de la scadență/termen de plată;
- a depus situațiile financiare anuale, prevăzute de lege (condiţia se considera îndeplinită în cazul entităţilor/unităţilor de cult care, potrivit legii, nu sunt obligate să întocmească şi să depună situaţii financiare anuale).
- nu a fost declarată inactivă, potrivit art. 92 din Codul de procedură fiscală.
Pasul 3 – Documentaţia necesară înregistrării
- Înscrierea în registru se solicită de către entitatea/unitatea de cult, prin depunerea formularului 163 – Cerere de înscriere/radiere în/din Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
- În cerere, entitatea/unitatea de cult declară pe propria răspundere că îndeplinește condiția referitoare la faptul că desfășoară activitatea în domeniul pentru care a fost constituită.
- Cererea se completează şi se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță (online) și se soluționează în termen de 10 zile de la depunere.
- Împreună cu cererea, entitatea/unitatea de cult depune și certificatele de atestare fiscală eliberate de organele fiscale competente, în a căror evidență aceasta este înregistrată.
Pasul 4 – Aprobarea înregistrării. Radierea din Registru.
- Dacă entitatea/unitatea de cult îndeplinește cumulativ cele 5 condiții, atunci compartimentul de specialitate propune aprobarea cererii de înscriere în registru.
- În cazul în care nu îndeplinește cel puțin o condiție, compartimentul de specialitate propune respingerea cererii de înscriere în registru.
- Înainte de luarea deciziei de respingere a cererii de înscriere în registru, compartimentul de specialitate asigură exercitarea de către entitate/unitatea de cult dreptului de a fi ascultat pentru a prezenta documente și informații suplimentare.
- Ulterior, compartimentul de specialitate va emite formularul 164 – Decizie privind aprobarea/respingerea cererii de înscriere în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
- Entitatea/Unitatea de cult care nu mai îndeplinește cumulativ cele 5 condiții are obligația să depună la organul fiscal competent formularul 163 privind radierea din registru.
- De asemenea, până la data de 10 a lunii următoare încheierii fiecărui trimestru calendaristic, compartimentul de specialitate verifică, în evidențele proprii, dacă entitățile/unitățile de cult înscrise în registru mai îndeplinesc condițiile, iar dacă nu se îndeplineşte cel puțin o condiție, atunci sunt radiate din registru din oficiu.
- Radierea din Registru este urmată de formularul 165 – Decizie privind radierea din Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.
- Formularul 165 este emis de către compartimentul de specialitate , în două situaţii:
- pe baza Referatului privind radierea din registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, ca urmare a depunerii de către entitatea/unitatea de cult care nu mai îndeplinește toate condițiile legale.
- când se constată neîndeplinirea a cel puțin unei condiții prevăzute în Procedura de organizare a Registrului (punctele 2-5, menţionate la condiţiile).
0 comentarii