fbpx

Inteligenţa emoţională prin ochii unui lider

Publicat de Blidariu Grup pe

Ce este inteligența emoţională?

Termenul „inteligenţă emoţională” a fost formulat pentru prima dată într-o teză de doctorat, în anul 1985. Inteligenţa emoţională era definită ca o abilitate ce implică o relaţionare creativă cu stările de teamă, durere şi dorinţă.

În general, noţiunea de inteligenţă emoţională este utilizată în domeniul psihologiei, totuşi, în ultimele decenii, acest concept şi-a lărgit sfera de influenţă, având implicaţii şi la nivel organizaţional. 

Rolul unui lider în cadrul grupului

Liderul adevărat impresionează. Indiferent de ceea ce îşi propune (crearea unor strategii sau mobilizarea echipelor), succesul liderului depinde de modalitatea în care acesta acţionează. 

Liderul are întotdeauna un rol emoţional primordial, având capacitatea maximă de a influenţa emoţiile tuturor. Dacă emoţiile oamenilor sunt îndreptate spre entuziasm, se obţin performanţe, însă, în cazul în care oamenilor li se insuflă sentimente negative de ranchiună şi anxietate, aceştia vor ajunge prin a-şi pierde randamentul. 

Liderul echipei are puterea de a stabili normele, de a îmbunătăţi armonia şi colaborarea, asigurându-se că echipa beneficiază de pe urma celor calităţilor fiecărui membru.

Comportamentul unui lider

Liderii buni dispun aproape întotdeauna de niveluri ridicate de inteligenţă emoţională, ceea ce îi face să aibă comportamente adecvate precum: standardele etice înalte; integritate; învăţare permanentă; atitudine protectoare, dar fermă; capacitate de ajutor şi dezvoltare; prezenţă remarcată; capacitate decizională bună şi siguranţă.

Domeniile inteligenţei emoţionale

o Autocunoaşterea: înţelegerea în profunzime a propriilor emoţii, atuuri şi limite, dar şi propriile valori şi motivaţii. Liderii care se cunosc bine, îşi înţeleg valorile, obiectivele şi visele. Ştiu în ce parte se îndreaptă şi de ce.

o Stăpânirea de sine: poate fi asemănată cu un monolog interior permanent, fiind acea componentă a inteligenţei emoţionale care ne eliberează de sub scalvia propriilor sentimente.

o Conştiinţa socială: este esenţială pentru responsabilitatea de bază a liderului, aceea de a crea rezonanţă. Empatia, competenţa fundamentală a conştiinţei sociale, este o abilitate critică, atât pentru bunele raporturi cu colegii de lucru, cât şi pentru afacerile cu cei care provin din culturi diferite. 

o Gestionarea relaţiilor se reduce la managementul emoţiilor celorlalţi. Pentru aceasta este nevoie ca liderii să fie conştienţi de propriile emoţii şi să se armonizeze empatic cu oamenii pe care îi conduc.

Liderii carismatici le trezesc oamenilor entuziasmul faţă de o misiune comună. Ei le oferă sentimentul unui scop mai nobil decât responsabilităţile cotidiene sau obiectivele trimestriale, care de multe ori ajung să înlocuiască o viziune importantă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.