Rolul contabilului într-o societate

Publicat de Florela Blidariu pe

Contabilul este un specialist bine pregătit în domeniul atât de vast al contabilităţii cu menirea de a organiza şi conduce evidenţa contabilă astfel încât aceasta să permită determinarea informaţiilor şi a obligaţiilor prevăzute de lege cu scopul întocmirii situaţiilor financiare. În acest sens, este foarte important că încă de la înfiinţare orice persoană juridică  să-şi angajeze o persoană calificată în domeniu, cu studii de specialitate care să se ocupe de partea financiar-contabila a societăţii. Evidenţa contabilă poate fi şi externalizata către persoane fizice autorizate în domeniu sau persoane juridice înscrise în Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi.

Putem considera că activitatea financiar-contabila este împărţită în două: 

Partea de început a activităţii este alocată contabilităţii primare, mai precis  întocmirii documentelor contabile de bază. Acestea sunt în principal: registrul de casă, note de intrare-receptie, deconturi de cheltuieli, întocmirea facturilor, întocmirea de dispoziţii de plată sau încasare către casierie, completarea de chitanţe, cecuri, ordine de plată, foi de vărsământîntocmirea de state de plată, pontaje. Toate acestea sunt documente justificative care stau la baza înregistrării în contabilitate a operaţiunilor economico-financiare şi de aici intervine propriu-zis rolul contabilului de a le înregistra cronologic şi sistematic în contabilitate, astfel încât acestea să reflecte întocmai modul cum acestea s-au produs, respectiv să fie în concordanţă cu realitatea.  Orice înregistrare în contabilitatea societăţii trebuie să fie în conformitate cu legislaţia aflată în vigoare la momentul respectiv. Contabilul, fie cel angajat fie expertul contabil/societatea cu care persoana juridică a încheiat contract şi căruia/căreia i-a încredinţat conducerea contabilităţii răspunde pentru întocmirea corectă a registrelor contabile obligatorii, a situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile prevăzute de lege, a declaraţiilor fiscale şi nu în ultimul rând a stabilirii corecte a obligaţiilor de plată. Contabilul/economistul trebuie să aibă şi cunoştinţe de fiscalitate şi chiar cunoştinţe juridice, astfel încât  declaraţiile, raportările lunare/ trimestriale şi situaţiile financiare anuale să fie în concordanţă cu legislaţia perioadei.   

Un contabil/economist este totodată şi un analist care pe baza datelor financiare existente poate determina luarea unor decizii de afaceri sau, prin recomandările făcute, poate propune proceduri de eficientizare a activităţii. De asemenea, prin urmărirea fluxului de bani ce intră sau ies din societate, contabilul poate vedea în ce măsură societatea ar fi în pierdere sau câştig.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.