fbpx

Analiză asupra prevederilor legate de coasiguraţi. Ce presupune pentru angajat și angajator.

Publicat de Blidariu Grup pe

Conform Ordinului nr. 581/2014, pe lângă persoanele asigurate la sănătate în sistemul public acestea au posibilitatea de a lua în întreţinere membrii ai familiei: soţul, soţia sau părinţii care nu realizează venituri proprii. Aceste persoane dobândesc calitatea de coasigurat și pot beneficia de asigurare de sănătate precum persoanele care plătesc contribuţii la sănătate.

Pe lângă aceste persoane coasigurate copii minori şi chiar şi cei cu vârsta între 18 şi 26 de ani, dacă îşi continuă studiile, sunt asiguraţi automat în sistemul de sănătate fără ca aceştia să fie nevoiţi să plătească contribuţia cu condiţia să nu realizeze venituri salariale.

Pe de altă parte, salariatul la calculul impozitului pe venit poate beneficia de o sumă neimpozitabila sub formă de deducere personală. Aceasta variază în funcție de numărul de persoane aflate în întreţinere. Deducerea personală pentru copiii minori se poate acorda ambilor părinți, în timp ce pentru celelalte categorii de persoane, deducerea se poate acorda unui singur contribuabil.

Ce trebuie să facă asiguratul care vrea să ia în întreţinere soţul/soţia/ sau un părinte?

Salariatul trebuie să anunțe angajatorul și să pregătească documentaţia necesară:

– declaraţie pe propria răspundere a salariatului prin care acesta declară că are în întreţinere persoana respectivă;

– copia actului care atestă relaţia de rudenie între salariat şi coasigurat (certificat de căsătorie; certificat de naştere; etc);

-copia actului de identitate al persoanei coasigurate;

-o declaraţie pe propria răspundere a coasiguratului din care să rezulte că nu realizează venituri proprii.

-opțional, adeverință eliberată de Administrația Fiscală, din care să rezulte că persoana nu realizează venituri.

Ce trebuie să facă angajatorul?

Documentele primite de la angajat în vederea coasigurării unui membru al familiei se vor ataşa la dosarul de personal.

Pe lângă acest lucru angajatorul are obligaţia de a introduce în D112 “Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidența nominală a persoanelor asigurate” la secţiunea “Detalii CO- Asiguraţi” datele cu privire la coasiguraţii angajatului (nume/prenume şi CNP şi gradul de rudenie).

Un lucru important este atunci când cel care are în întreținere pe cineva pierde calitatea de asigurat în sistem, și cel coasigurat pierde automat asigurarea de sănătate și drepturile pe care aceasta le conferă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.