fbpx

Importanța cunoașterii marjei comerciale

Publicat de Blidariu Grup pe

Marja comercială este un indicator ce caracterizează activitatea firmelor de comerţ sau numai activitatea comercială a firmelor cu profil mixt, atât producţie cât şi comerţ, cu ajutorul căruia se poate calcula în ce măsură o companie este capabilă să producă valoare adăugată pentru antreprenor. Dimensiunea marjei nete este foarte importantă întrucât aceasta trebuie să acopere şi celelalte cheltuieli adiţionale funcționării companiei, cum ar fi cheltuielile administrative, utilități, de personal şi altele.

Marja şi adaosul comercial sunt termeni des întâlniţi, dar de cele mai multe ori, aceşti termeni sunt trataţi ca fiind unul şi acelaşi lucru, ori folosirea lor astfel poate influenţa negativ succesul în afaceri. Astfel, marja reprezintă raportul dintre diferenţa între preţul de vânzare şi cel de achiziţie şi preţul de vânzare, iar adaosul comercial reprezintă raportul dintre diferenţa între preţul de vânzare şi cel de achiziţie şi preţul de achiziţie.

Adaosul comercial este un procent aplicat la costul de achiziţie care arată cât se câştiga peste costul de achiziţie.

Marja profitului arată cât la sută din vânzări se transformă efectiv în profit şi ajută să fie luate deciziile corecte privind eventualele discounturi acordate, astfel încât produsele să nu fie vândute în pierdere.

Se poate întâmpla ca în cursul derulării activităţii de zi cu zi să fie vândut mult, însă la finalul perioadei să se constate că profitul este foarte mic sau lipseşte.

În portofoliul de produse pot fi produse de marjă care sunt foarte profitabile şi produse de volum care nu sunt neapărat profitabile dar au avantajul că atrag clienţi către produsele cu profit mai mare sau generează rulaje. Aceasta trebuie să fie o decizie asumată şi antreprenorul trebuie să cunoască care sunt aceste produse şi să stabilească care este strategia între acestea să existe o legătură.

Analiza de comparare a marjelor pe produs este foarte importantă şi trebuie efectuată cât mai des pentru a fi identificate produsele mai puţin profitabile – pentru care conducerea entităţii poate decide: să le elimine din portofoliu, să mărească preţul de vânzare, să negocieze cu furnizorii preţuri de achiziţie mai mici, etc.

De asemenea trebuie identificate permanent care sunt produsele care aduc cel mai mare profit, care sunt produsele care au cea mai mare marja de profit, chiar dacă profitul nu este neapărat cel mai însemnat ca sumă în lei; ce discounturi se pot acorda astfel încât un produs să fie încă profitabil, care este marja medie a profitului pentru produsele care permit obţinerea un profit suficient ca sumă în lei, profit care să acopere cheltuielile directe şi indirecte.

Astfel, se pot extrage pentru fiecare produs, marjele din fiecare perioadă a anului după care se pot lua decizii importante : care sunt lunile cele mai profitabile – care este sezonul afacerii; care sunt lunile în care trebuie acordate discounturi mai mari pentru a putea vinde şi la ce produse trebuie renunţat.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.