Ce condiții trebuie îndeplinite la angajarea cetățenilor străini NON-UE?

Publicat de Florela Blidariu pe

Potrivit legislației române, pentru a angaja cetățeni străini, angajatorii din România trebuie să îndeplinească anumite obligații și să parcurgă câțiva pași care, în cazul cetățenilor din spațiul NON–UE nu sunt tocmai simpli.

Aşadar, dificultatea procesului de angajare depinde de spaţiul din care provine cetăţeanul ce se doreşte a fi angajat în România.

Reglementări privind angajarea cetățenilor non-UE

La angajarea cetățenilor din afara Uniunii Europene sau a Spațiului Economic European există o serie de pași care trebuie parcurși de către angajator și de către persoana fizică cetățean non-UE.

În primul rând, este important de știut faptul că persoanele cu cetățenia unui stat non-UE pot fi angajate pe teritoriul României la un singur angajator, persoană fizică sau juridică și numai în limita contingentului anual aprobat prin Hotărâre de Guvern.

În acest caz, angajatorul trebuie să obţină un aviz de angajare. Angajatorul va obţine avizul de angajare de la formaţiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări din judeţul în care îşi are sediul social. Pentru aceasta, va depune o serie de documente şi va plăti o serie de taxe.

Persoanele ce nu au cetăţenia romana sau cetăţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European se pot angaja în România, cu aviz de angajare, doar dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:

▪ Locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetăţeni romani, ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenţi permanenţi pe teritoriul României

▪ Sunt îndeplinite condiţiile speciale de pregătire profesională, experienţa în activitate şi autorizare

▪ Se face dovada faptului că este apt din punct de vedere medical să desfăşoare activitatea respectivă

▪ Nu are antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfăşoară sau urmează să o desfăşoare pe teritoriul României

▪ Se încadrează în contingentul anual aprobat prin Hotărâre a Guvernului

▪ Angajatorul are achitate la zi obligaţiile către bugetul de stat

▪ Angajatorul desfăşoară efectiv activitatea pentru care se solicita eliberarea autorizaţiei avizului de angajare

▪ Angajatorul să nu fi fost sancţionat în ultimii 3 ani pentru munca nedeclarată sau angajare ilegală

Termene pentru obţinerea documentelor

Cererea pentru eliberarea avizului de angajare trebuie soluționată în termen de 30 de zile de la data înregistrării ei, însă, în cazul în care sunt necesare verificări suplimentare termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

După obținerea respectivului aviz, angajatorul trebuie să trimită acest document angajatului, care la rândul lui este obligat să obțină viză de lungă ședere pentru angajare de la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din țara de origine.

Termenul pentru viză de lungă ședere pentru angajare/detașare, pentru care s-a obținut în prealabil, avizul de angajare/detaşare, este de 10 zile de la data depunerii, și se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii. Taxa de viză este de 120 Euro şi se achita în statul în care se face solicitarea. Viză de lungă ședere pentru angajare în muncă( Simbol D/AM) trebuie solicitată în termen de 60 de zile de la data obținerii avizului de angajare.

Cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză, trebuie obținut permisul unic prin depunerea documentelor necesare la formațiunile teritoriale ale IGI din județul în care respectivul cetățean locuiește. La rândul său, permisul unic se reînnoiește cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea celui anterior.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.