fbpx

Telemunca în contextul actual

Publicat de Blidariu Grup pe

Regimul telemuncii este prevăzut într-o lege specială, dar se completează cu anumite aspecte care se aplică temporar, pe perioada stării de alertă. Telemunca, deși este chiar impusă în această perioadă firmelor mai mari, presupune mult mai multe lucruri decât un echipament de lucru de acasă și câteva formalisme contractuale.

Telemunca este conform Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.

Telemunca poate fi impusă, ca regulă pe perioada stării de alertă

În contextul actual, telemunca poate fi impusă. A putut fi impusă și pe perioada stării de urgență, iar același lucru s-a decis în noiembrie să facă posibilă trecerea la telemuncă fără consimțământul salariatului pe perioada stării de alertă. Schimbarea a fost adusă de OUG 192/2020, în contextul evoluției pandemiologice a COVID-19.

Conform OUG192/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1042/6.XI.2020, pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Codului muncii.

Angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră.

În perioada noiembrie 2020 – 31 decembrie 2020, prin ordin al ministrului educației și cercetării, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență și a analizei situației epidemiologice la nivel național, se pot dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem online.

Angajatorul are obligația să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, părțile putând conveni printr-un acord scris inclusiv să fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea condițiilor de utilizare.

Munca la domiciliu vs. telemunca acasă

Nu abia odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 81/2018 salariații au putut să lucreze de acasă. Au putut și până în 2018 – munca la domiciliu, reglementată pe scurt în Codul muncii. Însă telemunca înseamnă mai mult de atât, nu doar muncă la domiciliu, ci oriunde în altă parte unde angajatul și salariatul au convenit. Telemunca înseamnă rigori specifice, obligații specifice, clauze specifice și nu trebuie confundată cu munca la domiciliu. 

Modificările corespunzătoare în ROI sunt necesare

Cum telemunca înseamnă o modalitate aparte a raportului de muncă, angajatorii care vor să aibă telesalariați nu trebuie să scape din vedere că trebuie făcute modificări în consecință la regulamentele interne.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.