O afacere în sistem de franciză

Publicat de Florela Blidariu pe

Temei legal

Legea nr. 179/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, precum și pentru modificarea art. 7, pct. 15 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în vigoare de la data de 14 octombrie 2019.

Ce este franciza?

Franciza reprezintă un sistem de comercializare a produselor și/sau al serviciilor și/sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continuă între persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic și financiar.

În cadrul sistemului de franciză, o persoană denumită francizor, acordă altei persoane, denumită francizat, dreptul și impune obligația de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul francizorului.

Odată cu acest drept, francizatul va avea voie să utilizeze semnele comerciale ale francizorului, dar şi know-how-ul de care acesta dispune, în schimbul unei contribuții financiare directe sau indirecte.

În cadrul şi pe durata contractului de franciză, francizatul beneficiază de un suport continuu de asistentă comercială și/sau tehnică din partea francizorului.

Taxa de franciză – la începutul afacerii

Taxa de franciză se referă la o obligaţiune pe care francizaţii trebuie să o plătească iniţial pentru a putea intra în afacerea respectivă.

Această taxă se plăteşte doar o singură dată la început şi are rolul de acoperi cheltuilelile care apar în departamentul de vânzări al francizorului.

Ce se înţelege prin reţea de franciză?

Rețeaua de franciză cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale între un francizor și mai mulți francizați, în scopul promovării unei tehnologii, unui produs său serviciu, precum și pentru dezvoltarea producției și distribuției unui produs său serviciu.

Ce avantaje prezintă sistemul de franciză?

  • probabilitatea mare de reuşită a afacerii (brand-ul, produsele sau serviciile oferite sunt deja cunoscute de către clienţi);
  • asigurarea suportului tehnic şi managerial, dar şi servicii de training;
  • îmbunătăţirea mai uşoară produselor (cu ajutorul bugetului francizorului)

Ce dezavantaje se întâlnesc în sistemul de franciză?

  • taxa de intrare în reţeaua de franciză, dar şi un anumit procent din câştigul francizatului;
  • respectarea formularului de afaceri dat de francizor (pentru menţinerea integrităţii brand-ului) – de exemplu: purtarea uniformelor în rândul angajaţilor, condiţionare la aprovizionare de la anumiţi furnizori, vânzarea produselor doar într-o anumită zonă geografică.
  • comercializarea strictă a produselor şi serviciilor stabilite prin contractul de franciză.

Prin urmare, la fel ca orice alt tip de afacere, franciza oferă, atât beneficii, cât şi dezavantaje. Astfel încât, înainte de a demara un parteneriat/colaborare bazat pe acest sistem este recomandată analizarea generală a situaţiei luând în calcul toate informaţiile existente la nivel teoretic şi practic.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.